top of page
חיפוש

אין גיל מוקדם מדי למיומנויות חברתיות: 10 עצות להורים - חלק ד

מה עושים במפגשים אחה"צ?

הורים רבים מתרגשים וחוששים מאוד כשהם מארחים חבר מהגן. הם רוצים שיהיה לחבר כייף, שהמפגש החברתי יצליח ושהחבר ירצה להיפגש שוב. העניין הוא שהלחץ הזה גורם להורים להשתדל יתר על המידה, באופן שבסופו של דבר מחבל במפגש. למה אני מתכוונת? אני מתכוונת להשתדלות שגורמת להורה לדבר אל האורח בנחמדות יתרה, לצפות שהילד שלנו יוותר לחבר ויארח אותו יפה. לעיתים קרובות, הציפיה הזו והחשש מכישלון המפגש גורם להורה לנזוף בילד שלו, הילד מרגיש את המאמץ יוצא הדופן של ההורה ואת הלחץ שמופעל עליו והוא נותר מבולבל.


למה אמא כל כך נחמדה לחבר שלי וכועסת עלי? למה אלי היא לא מדברת יפה כמו אל החבר שלי? למה לי היא לא מציעה כיבוד כל הזמן כמו שהיא מציעה לו? למה היא בעדו ונגדי ורוצה שאני אוותר?


עצה מספר 8: כשאתם מארחים חבר תהיו קצת אדישים אליו. את הנחמדות תפנו אל הילד שלכם ותנו לו לארח. תציעו לילדכם את הכיבוד ולא לחבר ישירות ואפשרו לו להגיש אותו. העירו לו בפרטיות אם יש צורך. זכרו שהמפגש לא צריך להיות מושלם כדי שיחווה כמוצלח. מותר להם לריב, מותר להם להשתעמם. אם יש צורך קצרו את המפגש, כדי לסיימו בטעם טוב, או החליטו מראש על מפגש קצר. מותר בהחלט לצפות יחד בטלויזיה כשמגיעים למיצוי. גם צפייה משותפת היא חוויה חברתית חיובית וזה מה שחשוב.


תיווך במריבות וקונפליקטים

ובכל זאת מה עושים כשהם רבים? כשהילד שלנו מתרגש כל כך והופך לחסר שקט ומתנהג ממש לא יפה אל החבר? מה עושים כשהם רבים, לא מצליחים להחליט במה לשחק או איך לשחק? מה עושים אם הילד שלנו משתלט? לא מרשה לחבר לשחק בדברים שלו? איך יודעים אם כדאי להתערב, מתי להתערב ואיך??


זוכרים את הדיבור הרגשי שעשינו עם הילדים שלנו כשהם היו פעוטות כדי לעזור להם להתמודד עם הרגשות שלהם? זוכרים את העצה להראות לילדים את עצמנו כבני אדם ולא רק כהורים שלהם? כאן הלמידה החברתית הזו שהתרחשה עד כה בין הילד וההורה שלו תבוא לידי ביטוי במלוא עוצמתה מול החבר.


עצה מספר 9: תיווך טוב בין ילדים מציג את רצונותיהם ותחושותיהם של שני הצדדים מבלי לנקוט צד ומעודד אותם להתייחס זה לזה. מתוך התחושה שמכירים בתחושותיי תגיע ההכרה גם בצד השני ומכאן הדרך אל הפתרון היא קצרה.

עצה מספר 10: תשאלו שאלות ואל תמהרו לספק פתרונות. עודדו את הילדים לחשוב בעצמם על פתרונות אפשריים לבעיה שנתקלו בה. במקום זאת, תשאלו שאלות: "מה נעשה? אתה רוצה לשחק במגנטים ואתה רוצה לשחק בלגו? איך נחליט? מה נעשה?". אם הם רבים על צעצוע מסויים, כדאי לשמור בצד את הצעצוע עד שתתקבל ההחלטה.

בפעם הבאה נדבר על סיבות אפשריות לקשיים במיומנויות החברתיות ומתי כדאי לפנות לעזרה מקצועית ואיזו.

עד אז מוזמנים לקרוא עוד דברים מעניינים באתר שלי.


באהבה,

אורית רובין בן חיים,

פסיכולוגית התפתחותית

www.oritherapy.com

287 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page