top of page
חיפוש

איך נתמודד טוב יותר עם ההחמרה במצב הבטחוני ונעזור לילדינו לצלוח את הימים האלה בשלום?

עודכן: 11 במאי 2023


ימים לא פשוטים עוברים עלינו ולילדים שלנו מורכב במיוחד.

הם צעירים, לא ממש מבינים את הסיטואציה הקשה, אבל בהחלט חשים בחושיהם הרגישים אותנו המבוגרים ואת החרדה שתוקפת אותנו כשהאזעקה מושמעת, כשהטלויזיה לא מפסיקה לשדר מלחמה, אין גן ובית ספר ואנחנו במתח.

ילדים מסתמכים עלינו כדי לפענח את הסיטואציה, כדי להבין אם אכן ישנה סכנה וכדי לדעת איך עליהם להגיב ולהתנהג. אם אנחנו נתקפים לחץ ואימה, יהיה לנו מאוד קשה להוות עוגן רגשי עבורם.


אז הנה כמה טיפים חשובים שליקטתי מבין שפע הקבצים, המצגות והסרטונים שנישלחו אלי ביומיים האחרונים כדי שנוכל להסביר לילדינו טוב יותר את מה שקורה ולהיות רגועים יותר עבורם. תודה מיוחדת לדנית בן שאול ולענת מאירי, פסיכולוגיות חינוכיות.

אז בואו נתחיל...


עם תינוקות קטנים ופעוטות - קחו נשימה עמוקה ונסו ככל האפשר להישאר רגועים עבורם. דברו אליהם בטון נעים ורגוע, הרימו אותם על הידיים וחבקו, אימרו להם שאמא ואבא כאן והכל בסדר. התינוקות שלנו מרגישים אותנו, חשים אותנו ואת מצב הרוח שלנו בחושיהם הרגישים, לכן הרגעה עצמית היא הכי חשובה.

קחו אתכם למרחב המוגן את חפץ המעבר שלהם: את המוצץ, השמיכי והדובי, שייקלו עליהם גם כן על ההתמודדות.


עם הילדים הגדולים יותר, המגע, האיפוק והרוגע שלכם ההורים חשובים באותה המידה ונוסיף על כך גם הסברים:

לבני שלוש אפשר להסביר שלישראל יש שכנות, חלק מהן חברות טובות וחלק פחות טובות ולפעמים הן רבות ויש מתח. עכשיו יש מתח ולכן שומעים אזעקות ואין גן. אנחנו נשארים במקום שהכי מוכר לנו ומוגנים בו עד שימצא פתרון לריב.


לילדים גדולים יותר אפשר להרחיב ולספר שמדינת ישראל נמצאת בקשר עם המדינות שסביבה. עם חלק יש חברות ממש טובה ועם חלק יש לפעמים מתח. למדינת ישראל צבא חכם וחזק וכשיש מתח המפקדים והמפקדות אומרים לנו מה הכי כדאי לעשות עד שהמתח הזה יפתר. בדרך כלל זה קורה די מהר. היום ביקשו שנשאר בבית, או נשחק ליד הבית כדי להשאר ליד במקום מוכר שאנחנו מכירים הכי טוב. מומלץ לא לומר שהגן הוא לא מקום מוגן. אם ילד/ה שואל/ת אם ״יזרקו עלינו טילים״- אפשר לספר שלחיילים ולצבא שלנו יש פטנט מדהים שנקרא ״כיפת ברזל״ ששומר שטילים לא יפלו כאן. אם יש טיל, ״כיפת הברזל״ מפוצצת אותו גבוה גבוה בשמיים. ״כשכיפת ברזל״ מסלקת את הטילים היא מפעילה אזעקה, שכולם שומעים כדי שנהייה במרחב המוגן בבית או במקלט כדי שנהייה מוגנים.



ולסיום, מרכז חוסן מציע לנו מתנה 🎁 , הנחיות להרגעה: מ = מגע - חיבוק ארוך 45 שניות. ת = תנועה- ניעור ידיים וגוף, קפיצות במקום. נ = נשימות - לנשום מהאף, לנשוף באיטיות ניתן תוך כדי אמירת בזזזזז. ה = היגד חיובי ומחזק, "אני בטוח/ה ומוגנ/ת".


בתקווה לימים שקטים יותר וחזרה מהירה לשגרה!


באהבה,

אורית רובין בן חיים

פסיכולוגית התפתחותית מומחית

מנהלת גילוי רך - גילוי קשיים התפתחותיים בגיל הרך

850 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page